سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----42121---
بازدید امروز: ----3-----
بازدید دیروز: ----0-----
جستجو:
کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد - ثقلین
 
 
  • درباره من
    کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد - ثقلین
    سید رضا مؤدب
    از سال 1354 به شهر مقدس قم براى تحصیل به حوزه علمیه مسافرت نمودم و تا دوسال در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانى به مقدمات پرداختم در سال 1356 به مدرسه رسالت تحصیل منتقل شدم و دروس سطح یک و دو حوزه را در آنجا سپرى نمودم و از سال 1360 تا 1370 در حوزه علمیه به ادامه تحصیل پرداختم درس مکاسب و کفایه را از محضر استادان گرانقدر حضرت آیه الله علوى گرگانى و حضرت آیات وجدانى فخر، پایانى، ستوده استفاده کردم ودر درس خارج حضرات آیات فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى، علوى گرگانى شرکت نمودم و یکدوره فقه و اصول را سپرى کردم. از سال در69به مرکز تربیت مدرس قم مشغول به تحصیل شدم و همزمان در دانشگاه تهران تدریس دروس معارف را آغاز نمودم که تا سال 1378 در دانشکده هاى فنى و مهندسى، علوم، ادبیات، حقوق و ... ادامه داشته است و همزمان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سال 1372 در مقطع دکترى ادامه تحصیل داده در سال 1376 فارغ التحصیل در گرایش علوم قرآن و حدیث شدم و از 1376 عضو هیئت علمى دانشگاه قم در آمدم و تا کنون عضو هیئت علمى رسمى دانشگاه هستم. در دانشگاه اصفهان تدریس معارف و در دانشکده علوم قرآنى و حدیث و دانشکده شهید محلاتى سپاه تدریس داشته ام. در دانشگاه قم در موضوعات علوم قرآن و حدیث چندین جزوه علمى تهیه نموده ام. در دانشگاه و دیگر محافل علمى چندین کنفرانس علمى در موضوعات قرآنى ارائه کرده ام در مرکز تفسیر براى طلاب حوزه و در مرکز جهانى علوم اسلامى براى طلاب خارجى تدریس داشته و دارم پایان نامه هاى متعددى در دانشگاه قم و مؤسسه امام خمینى سرپرستى نموده ام چندین کتاب و اثر پژوهشى فراهم آورده ام که در آثار پژوهشى آمده و اکنون نیر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، عضو حلقه کارشناسى مقاله هاى آن مرکز هستم در رادیو معارف و ... مباحثى علمى در موضوعات قرآنى داشته ام. کتب: ‏ 1. نزول قرآن و رؤیاى هفت حرف/ 1378 / دفتر تبلیغات اسلامى قم 2. علم الحدیث / 1378 / احسن الحدیث 3. مفردات قرآن/ 1378 / احسن الحدیث 4. اعجاز قرآن/ 1379 / احسن الحدیث 5. روشهاى تفسیر قران/چاپ اول 1380 /چاپ دوم با ویرایش جدید ۱۳۸۵ / دانشگاه قم 6. علم الدرایه تطبیقى/ 1382 / مرکز جهانى علوم اسلامى 7. درسنامه درایه الحدیث / 1383 / مرکز جهانى علوم اسلامى 8. کتاب تاریخ حدیث/ 138۴ / مرکز جهانى علوم اسلا
  • لوگوی وبلاگ
    کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد - ثقلین

  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد
    نویسنده: سید رضا مؤدب دوشنبه 86/3/21 ساعت 8:19 صبح

    گروه اندیشه: در کشورهایی که این کتاب توزیع شده، به سرعت جمع‌آوری گشته است؛ اما در همان مدت کوتاه توانست بین جوانان و کسانی که اعتقادات ضعیفی دارند، تأثیر بگذارد و جایگاه، منزلت و ثبات قرآن را در ذهن آنان به چالش بکشد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام سید رضا مؤدب، عضو هیأت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم هدف از انتشار برخی تألیف‌ها و پژوهش‌ها را تخریب بنیادهای فکری مسلمانان دانست.

    به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رسا، وی به چاپ و توزیع کتاب «فرقان الحق» در کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: در واقع نمی‌توان نام این اثر را پژوهش گذاشت، این کتاب 77 سوره دارد که از جمله می‌توان به سوره‌های الفاتحه، الجنه و الانجیل اشاره کرد که بسیاری از باورهای اسلامی در آن مردود یا وارونه جلوه داده شده است، از این رو در کشورهایی که این کتاب توزیع شده، به سرعت جمع‌آوری گشته است؛ اما در همان مدت کوتاه توانست بین جوانان و کسانی که اعتقادات ضعیفی دارند، تأثیر بگذارد و جایگاه، منزلت و ثبات قرآن را در ذهن آنان به چالش بکشد.

    در واقع نمی‌توان نام این اثر را پژوهش گذاشت، این کتاب 77 سوره دارد که از جمله می‌توان به سوره‌های الفاتحه، الجنه و الانجیل اشاره کرد که بسیاری از باورهای اسلامی در آن مردود یا وارونه جلوه داده شده است،

    دانشیار دانشگاه قم، افزود: این فعالیت‌ها به دست مزدورانی در بین مسلمانان انجام می‌شود و دانشمندان شیعه و سنی با آن مخالف‌اند. محتوای این نوع نوشته‌ها نیز معمولاً مستند، منطقی و با ذکر دلیل نیست و نظم منطقی ندارد. همچنین مطالب آن غیر‌عالمانه بوده و برگرفته از تخمین‌ها و گزافه‌هایی غیرقابل پذیرش است.

    مؤدب در ادامه تأکید کرد: پژوهشگران باید با این مقوله‌ها به شکل مناسبی برخورد کنند و اصل این آثار باید به گونه‌ای که اذهان عمومی مشوش نشود در اختیار محققان قرار گیرد و پس از نقد عالمانه به مراکز مربوطه و گروه‌های علمی ارایه شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا «فرقان‌الحق» را می‌توان نمونه‌ای از تفسیر به رأی دانست، اظهار داشت: تفسیر به رأی بیشتر در فهم تک تک آیات و رسیدن به مراد خدا مطرح می‌شود؛ اما این کتاب را نمی‌‌توان تفسیر دانست. در یک نگاه کلی وجود مبنای غلط و استناد آن به قرآن، منجر به تفسیر به رأی می‌شود؛ اما نویسندگان چنین کتاب‌هایی ادعا ندارند که از یک آیه برداشتی دارند و اصلاً از اصول و مبانی تفسیری تبعیت نمی‌کنند.

    کتاب «فرقان‌الحق» به شخصی با نام «الصفی‌الهام» منسوب شده و شخصی به نام المهدی هم آن را به انگلیسی ترجمه کرده است. این کتاب را اعراب مسیحی مقیم آمریکا، توسط دو شرکت انتشاراتی به نام 2001 Omega و Wine press چاپ و در هر صفحه متن عربی و ترجمه انگلیسی آن را در مقابل هم قرار داده‌اند. در این کتاب 366 صفحه‌ای، در آغاز هر سوره به جای «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»، عبارت «بسم الله» آمده و نویسنده در مقدمه آن آورده است: «تقدیم به ملت عرب و همه مسلمانان جهان. در عمق وجود هر انسانی اشتیاق فراوانی برای رسیدن به ایمان حقیقی، آرامش درونی، اراده معنوی و زندگی ابدی وجود دارد. این متن (کتاب فرقان‌الحق) می‌تواند به اشتیاق سمت و سو ببخشد». در یکی از آیات آن، ازدواج با بیش از یک زن برابر با زنا دانسته شده و در آیات دیگر طلاق و جهاد حرام و غیر شرعی خوانده شده است. همچنین درباره ارث مطالبی آورده که با احکام اسلامی مغایر است.

    خبرگزاری قرآنی ایران


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی
    پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی
    تاریخ حدیث
    ترجمه قرآن، حلقه ‌واسطه‌ میان متن و مخاطب است
    کلینی
    کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد
    نقد اندیشه های ذهبی
    اندیشه‌ قرآنی پژوهشگران در تعامل با یکدیگر ارزشمند‌تر است
    [عناوین آرشیوشده]