سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را هرجا که باشد بگیر که حکمت در سینه منافق بالا و پایین می رود تا از آن بیرون آید و در سینه مؤمن کنار همراهانش جای گیرد. [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----42127---
بازدید امروز: ----9-----
بازدید دیروز: ----0-----
جستجو:
سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی - ثقلین
 
 
  • درباره من
    سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی - ثقلین
    سید رضا مؤدب
    از سال 1354 به شهر مقدس قم براى تحصیل به حوزه علمیه مسافرت نمودم و تا دوسال در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانى به مقدمات پرداختم در سال 1356 به مدرسه رسالت تحصیل منتقل شدم و دروس سطح یک و دو حوزه را در آنجا سپرى نمودم و از سال 1360 تا 1370 در حوزه علمیه به ادامه تحصیل پرداختم درس مکاسب و کفایه را از محضر استادان گرانقدر حضرت آیه الله علوى گرگانى و حضرت آیات وجدانى فخر، پایانى، ستوده استفاده کردم ودر درس خارج حضرات آیات فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى، علوى گرگانى شرکت نمودم و یکدوره فقه و اصول را سپرى کردم. از سال در69به مرکز تربیت مدرس قم مشغول به تحصیل شدم و همزمان در دانشگاه تهران تدریس دروس معارف را آغاز نمودم که تا سال 1378 در دانشکده هاى فنى و مهندسى، علوم، ادبیات، حقوق و ... ادامه داشته است و همزمان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سال 1372 در مقطع دکترى ادامه تحصیل داده در سال 1376 فارغ التحصیل در گرایش علوم قرآن و حدیث شدم و از 1376 عضو هیئت علمى دانشگاه قم در آمدم و تا کنون عضو هیئت علمى رسمى دانشگاه هستم. در دانشگاه اصفهان تدریس معارف و در دانشکده علوم قرآنى و حدیث و دانشکده شهید محلاتى سپاه تدریس داشته ام. در دانشگاه قم در موضوعات علوم قرآن و حدیث چندین جزوه علمى تهیه نموده ام. در دانشگاه و دیگر محافل علمى چندین کنفرانس علمى در موضوعات قرآنى ارائه کرده ام در مرکز تفسیر براى طلاب حوزه و در مرکز جهانى علوم اسلامى براى طلاب خارجى تدریس داشته و دارم پایان نامه هاى متعددى در دانشگاه قم و مؤسسه امام خمینى سرپرستى نموده ام چندین کتاب و اثر پژوهشى فراهم آورده ام که در آثار پژوهشى آمده و اکنون نیر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، عضو حلقه کارشناسى مقاله هاى آن مرکز هستم در رادیو معارف و ... مباحثى علمى در موضوعات قرآنى داشته ام. کتب: ‏ 1. نزول قرآن و رؤیاى هفت حرف/ 1378 / دفتر تبلیغات اسلامى قم 2. علم الحدیث / 1378 / احسن الحدیث 3. مفردات قرآن/ 1378 / احسن الحدیث 4. اعجاز قرآن/ 1379 / احسن الحدیث 5. روشهاى تفسیر قران/چاپ اول 1380 /چاپ دوم با ویرایش جدید ۱۳۸۵ / دانشگاه قم 6. علم الدرایه تطبیقى/ 1382 / مرکز جهانى علوم اسلامى 7. درسنامه درایه الحدیث / 1383 / مرکز جهانى علوم اسلامى 8. کتاب تاریخ حدیث/ 138۴ / مرکز جهانى علوم اسلا
  • لوگوی وبلاگ
    سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی - ثقلین

  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی
    نویسنده: سید رضا مؤدب دوشنبه 87/9/18 ساعت 9:15 صبح

    فصلنامه شیعه­شناسی

     

    سید رضا مودب، سردبیر            

    در سال 1381، انتشار فصلنامه­ای تخصصی در عرصه مطالعات شیعه­شناختی برای مسئولان مؤسسه شیعه­شناسی ضروری به نظر رسید و در بهارسال1382، اولین شماره آن با همت آقایان کریم خانمحمدی و حسین تقی­زاده از چاپ خارج و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. این فصلنامه در سه عرصه الاهیات، تاریخ و جامعه­شناسی شیعیان متمرکز است. در عرصه الاهیات عمدتاً به نوشته­های مستشرقین در زمینه کلام و سایر دانش­های شیعی توجه دارد بدین خاطر که امروزه بیشترین حجم شبهات و ایرادات به آموزه­ها و عقاید شیعیان عمدتاً از ناحیه اسلام­شناسان و شیعه­شناسان مغرب زمین مطرح می­شود. در عرصه تاریخ، به تاریخ اجتماعی شیعه علاقمند است زیرا پژوهش­های تاریخی موجود عمدتاً در زمینه تاریخ سیاسی شیعه حاکمان شیعی و روابط قدرت شیعیان بوده و سایر عرصه­های حیات اجتماعی آنان از قبیل کسب و کار، ازدواج و همسرگزینی، هنر و معماری، اوقات فراغت و سرگرمی، خوراک و پوشاک، اوقاف و نذورات، مراسم شادی و سوگواری، آئین­های دینی و ملی، دارو و درمان، حمل و نقل و مسافرت، اماکن و بقاء مذهبی، آب انبارها و حمام­های عمومی، و ده­ها امر از این قبیل امور، تقریباً مغفول عنه واقع شده است. در عرصه جامعه­شناسی نیز، امروزه همه مطالعات و پژوهش­های انجام شده و در حال ا نجام در زمینه جوامع و جمعیت­های شیعی موجود جهان، تقریباً منحصراً از طریق مراکز پژوهشی اروپایی و امریکایی صورت می­پذیرد و شیعیان خود اقبال محسوسی به این قبیل مطالعات علمی نشان نمی­دهند. از این رو مؤسسه شیعه­شناسی تنها مؤسسه شیعی است که به مطالعه جامعه­شناسی و مردم­شناسی شیعیان جهان علاقمند بوده و در عرصه جمعیت، نهادهای اجتماعی، فرهنگ و خرده­فرهنگ­های آنان پژوهش و تحقیق می­کند. این پژوهش­های آکادمیک طبعاً از طریق فصلنامه تخصصی این مؤسسه در دسترس علاقمندان به این نوع مطالعات قرار می­گیرد.

    در صفحه اول این فصلنامه چنین آمده است: «این نشریه فصلنامه­ای است فرهنگی - پژوهشی که به منظور ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده در عرصه­های گوناگون شیعه­پژوهی (الهیات، تاریخ و جامعه­شناسی) و ارتقای آگاهی­های علمی جوامع و گروه­های شیعی از خود، توسط مؤسسه شیعه­شناسی منتشر می­شود. این فصلنامه، نشریه­ای است علمی که برای همبستگی و یکپارچگی بیشتر امت اسلامی تلاش می­کند.»

    سردبیر فعلی آن حجه­الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید رضا مؤدب، استاد قرآن پژوه دانشگاه قم و مدیر داخلی آن آقای حسین تقی­زاده می­باشند. اکنون اعضای هیئت تحریریه آن عبارتند از: دکتر صادق آئینه وند استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسام الدین آشنا استادیار دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر محسن الویری استادیار دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر محمود تقی زاده داوری استادیار دانشگاه قم، دکتر محمد رضا جباری استادیار مؤسسه امام خمینی، دکتر غلامرضا جمشیدیها دانشیار دانشگاه تهران، دکتر سیدمحمد باقر حجتی استاد دانشگاه تهران، دکتر محمد علی شمالی استادیار موسسه امام خمینی، دکتر حسین غفاری استادیار دانشگاه تهران، دکتر داود فیرحی دانشیار دانشگاه تهران، دکتر حسین کچوئیان استادیار دانشگاه تهران، دکتر محمد لگنهاوسن استادیار مؤسسه امام خمینی، دکتر حسین مفتخری دانشیار دانشگاه تربیت معلم، دکتر سیدرضا مودب دانشیار دانشگاه قم، دکتر علی اکبر ولایتی استاد دانشگاه شهید بهشتی.

      این نشریه را در تهران می­توان از فروشگاه کتاب مرکز مطالعات خاورمیانه، انتشارات امیری و انتشارات حکمت و در قم از کتابفروشی­های بوستان کتاب و کیهان تهیه نمود.

    این نشریه تخصصی از مقاله­های علمی همه پژوهشگران ارجمند کشور در موضوعات اختصاصی این فصلنامه، استقبال می­کند. علاقه­مندان می­توانند مقالات و پیشنهادات و نقطه­نظرات خود را به آدرس قم، صندوق پستی: 6139-37155 ارسال دارند.

    آدرس پست الکترونی: shiitestudies@shistu.org

     

    فصلنامه شیعه شناسی


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی
    پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی
    تاریخ حدیث
    ترجمه قرآن، حلقه ‌واسطه‌ میان متن و مخاطب است
    کلینی
    کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد
    نقد اندیشه های ذهبی
    اندیشه‌ قرآنی پژوهشگران در تعامل با یکدیگر ارزشمند‌تر است
    [عناوین آرشیوشده]